Stijging Voorschotten

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat de voorschotten voor de energiekosten van de algemene ruimten fors zijn gestegen. Hierover hebben wij als De Brug direct diverse bezorgde reacties van huurders ontvangen en zijn wij zelf in gesprek gegaan met Havensteder om uitleg en verheldering. Havensteder heeft ons onderstaand antwoord gestuurd dat wij graag met jullie delen:

Beste De Brug,

Wij herkennen de zorgen over de hoge kosten van de elektra in algemene ruimten. Wij zijn hier zelf ook van geschrokken.

Havensteder is verplicht om de kosten die wij zelf betalen, door te belasten aan de huurders. We verdienen hier niks aan, maar we mogen helaas ook geen korting geven.

 

Waarom stijgt de elektra in de algemene ruimte zo?

De overheid heeft een prijsplafond ingesteld. Voor kleinverbruikers (lees: mensen met een eigen cv-ketel) is er een maximaal tarief dat gas en energie mag kosten bij een normaal verbruik. Verbruikt een huishouden meer dan wat door de overheid als ‘normaal verbruik’ wordt gezien, moeten ze voor alles wat ze meer verbruiken het tarief van de energiemaatschappij betalen (en dit tarief ligt hoog).

 

Zoals hierboven gezegd geldt het prijsplafond alleen voor kleinverbruikers (lees: mensen met een eigen cv-ketel). Dit betekent dat mensen met blokverwarming, stadsverwarming en de elektra in de algemene ruimten niet onder het prijsplafond vallen. Zij moeten dus gewoon het tarief van de energiemaatschappij betalen.

 

Gelukkig heeft de overheid toegezegd dat mensen met blokverwarming en stadsverwarming ook gaan profiteren van het prijsplafond. Hoe ze dit gaan uitwerken, is alleen nog niet duidelijk. Wij hebben bij het verhogen van de voorschotten warmte er wel al rekening mee gehouden dat bewoners gecompenseerd gaan worden.

Maar, voor de algemene ruimten blijft het zo dat het prijsplafond niet gaat gelden. Hierdoor zijn de servicekosten voor de elektra algemene ruimten ook zo sterk gestegen.

 

Wat gaat Havensteder doen?

Zoals eerder gezegd mogen we helaas geen korting geven. Dit is wel een voorstel dat we intern hebben besproken, maar de wet laat dit niet toe.

We zijn wel aan het onderzoeken hoe we de elektriciteit in de algemene ruimten beter kunnen gebruiken (bv tijdschakelaars, bewegingscensors, etc.). In verband met de veiligheid moeten de lichten op de galerijen en bergingen wel aan staan.  

Op dit moment is het inderdaad zo dat in sommige gebouwen de lichten ook overdag aan staan. We zijn hard bezig dit in kaart te brengen en dit op te lossen.

 

Contact met Havensteder

Vanaf 15 november heeft Havensteder voor een maand 6 mensen aangesteld die vragen beantwoorden naar aanleiding van de verhoging van de voorschotten servicekosten en warmte.

Zij zijn te bereiken via een apart telefoonnummer (010 3333 600). Hierdoor staan bewoners die bellen niet in de reguliere wachtrij. Als er wel een wachtrij is komt er de mogelijkheid een voicemail achter te laten en wordt u teruggebeld.

Daarnaast houden we op onze webpagina informatie bij over de stijgende energieprijzen: https://www.havensteder.nl/stijgende-energieprijzen

Vorige
Vorige

Vraag om een nieuwe Woonvisie

Volgende
Volgende

De huur betalen of de energierekening?